Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkko Espoon Tapiolassa. Kuva: Pyhäkön Facebook-sivu / Espoon ortodoksit ry

8.8.2022

Espoon Tapiolassa vietetään praasniekkaa eli pyhäkön temppelijuhlaa Pyhittäjä Herman Alaskalaisen muistopäivänä 8.-9.8.

Juhla alkaa maanantaina 8.8. kello 17 ehtoopalveluksella, ristisaatolla ja vedenpyhityksellä sekä iltajuhlalla ja yhteisellä ruokailulla. Tiistaina 9.8. klo 9 pidetään aamupalvelus, liturgia sekä kirkkokahvit.

Jumalanpalvelukset toimittaa Haminan piispa Sergei yhdessä seurakuntamme papiston kanssa.

Tänä vuonna Tapiolan praasniekkaan osallistuu myös Suomessa parhaillaan vieraileva Nyerin ja Mount Kenyan piispa Neofitos.

Juhlan ruokatarjoilun valmistaa tänä vuonna Ukrainasta Suomeen päässyt Tamara yhdessä äitinsä kanssa. Osallistujia pyydetään varautumaan pieneen korvaukseen tarjoilusta (5 euroa/hlö ruoka tai 10 euroa/hlö ruoka + viini. Maksu käteisellä.)

Espoon Tapiolassa sijaitseva ortodoksinen kirkko on pyhitetty pyhittäjä Herman Alaskalaiselle, ja pyhäkkö viettää vuosittain temppelijuhlaa pyhän muistopäivänä 9.8.

Pyhittäjä Herman Alaskalainen oli munkki,  joka matkusti Alaskaan vuonna 1793 tekemään lähetystyötä. Pyhittäjä Hermannista tuli yli neljänkymmenen Alaskassa viettämänsä vuoden aikana alueen merkittävä hengellinen opettaja ja paikallisen väestön puolustaja, ja hänen muistolleen oli omistettu lukuisia pyhäkköjä maailmalla ja myös Suomessa.

Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkon on suunnitellut arkkitehti ja ortodoksipappi papa Paul Hesse. Kirkkosalin seinämaalaukset on maalannut ikonografi Alexander Wikström.  Ikonostaasin ja keski valaisimen ikonit ovat ikonimaalari Ulla Vaajakallion käsialaa.

Pyhäkkö on rakennettu tapiolalaiseen mäntymaisemaan. Kirkko on ensimmäinen pyhättö, jonka suunnittelussa on alusta asti otettu huomioon bysanttilaisen ikonitaiteen mukaiset seinämaalaukset.

Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkko palvelee erityisesti seurakuntamme Espoon ja Kauniaisten alueen monikulttuurista ortodoksiyhteisöä.

Tapiolan ortodoksisen kirkon sivut

Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkon sivut Facebookissa